Al vijf weken in Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Verduin - WaarBenJij.nu Al vijf weken in Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Verduin - WaarBenJij.nu

Al vijf weken in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Denise

21 December 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Een maand voorbij
Dit was alweer de laatste week met deze groep vrijwilligers. De hele week het vakantieprogramma gevolgd en heel slecht weer gehad. Maandag avond hadden wij een disco georganiseerd voor de oudste kinderen van het project. We hadden een man van het project gevraagd om dj te zijn. Het was echt een super leuke avond. De kinderen genoten zo en waren allemaal aan het dansen. Geeft een fijn gevoel om zulke blije koppies te zien.
Donderdag avond zijn wij met alle vrijwilligers uit eten geweest, dit was erg gezellig! Op vrijdag was het super mooi weer en namen wij in de ochtend al afscheid van de eerste drie vrijwilligers. Daarna hebben wij een watergevecht gehouden met alle kinderen en ook dit was weer een geslaagde activiteit! Helemaal doorweekt maar dat maakte niemand iets uit. Daarna de graduation van de babyroom en het afscheid van de drie andere vrijwilligers. Echt jammer dat zij nu allemaal weg zijn want het was echt een super leuke groep en ik mis iedereen dan ook! Maar de 30e komen er weer nieuwe vrijwilligers, hopelijk net zo leuk als deze groep maar dat is afwachten.
Vrijdag ook alle spullen verhuist, want Maxime komt nu voor zes weken bij ons wonen. Vrijdag avond zijn wij ook nog naar een feest geweest met mensen van Mother of Peace. Wij werden om zeven uur opgehaald om naar een feest te gaan waar geld werd ingezameld voor schooluniformen voor de kinderen van Mother of Peace. Je moest je eigen eten en drinken meenemen en je dansschoenen aantrekken. Wij wisten niet zo goed wat wij moesten verwachten en hadden het dan ook totaal verkeerd ingeschat. Voor de zekerheid wat gegeten en frisse kleding aangedaan. Komen wij daar aan, iedereen super netjes gekleed en enorm veel eten mee. Hadden wij weer….
Na een half uur werd ik al gelijk ten dans gevraagd, oh god. Maar goed ik kon geen nee zeggen dus daar ging ik dan. Marloes en Maxime mij natuurlijk uitlachen. Ik heb twee jaar stijldansen gedaan maar daar is dus niets meer van over! En natuurlijk werd de aandacht nog even op ons drie gevestigd, want wij waren drie vrijwilligers uit Holland die wel een heel hard applaus verdiende. Nou ik kroop zowat onder mijn stoel, als ik ergens niet van hou, dan is het wel van aandacht.
Wel heel bijzonder om dit mee te maken. Er was al 12920 rand opgehaald toen wij daar weg gingen om 01.00. (ongeveer 1250 euro) Het was wel een hele lange avond en zijn daarna ook gelijk in slaap gevallen om de volgende ochtend om 05.30 weer gewekt te worden door de zon. Weer heerlijk genoten van de zon deze dag met een boekje. Oke, we beginnen nu al aardig bruin te worden! Deze dag kwamen er ook weer mensen van buitenaf om eten te brengen voor de kinderen. Daarbij werd ons medegedeeld dat het de droom van Mandela was om de kinderen een zo normaal mogelijk leven te geven en die man was zo trots op ons want wij deden dit. Hij bedankte ons hiervoor (en gaf ons natuurlijk weer eten, ijs en snoep).
Maandag kwam Doris dan eindelijk aan, die woont de komende zes weken ook in ons huisje. Erg gezellig dus!

Dinsdag was er een kerstfeest van 11:00 tot 17:00. Dit werd georganiseerd door de foundation die vrijdag avond ook het feest hadden georganiseerd. Iedereen moest er netjes uit zien. Niet dat ik nette kleding mee heb hoor maar ik had mijn best maar weer gedaan. Echt super leuk om al die kinderen in ‘nette’ (hele) kleding te zien. We vertrokken met een bus naar de ruimte van het kerstfeest. Marloes en ik zaten met de grote jongens in de bus, erg gezellig, lekker gekletst met ze. Ze vonden het erg leuk dat wij tot 21 februari blijven. Eenmaal aangekomen in een mooi aangeklede zaal werd er eerst een kerkdienst gehouden, de bisschop was speciaal hiervoor gekomen. Daarna de lunch en een show van een clown en tot slot, cadeautjes voor alle kinderen. Echt super leuk om bij te zijn en mee te maken, de kinderen waren weer ontzettend blij.
Donderdag ochtend zijn Marloes en ik met een groep kinderen naar het zwembad gegaan, want het was eindelijk mooi weer! We moesten hiervoor wel een stukje lopen en wat was het heet, poeh! Maar de kinderen konden niet wachten en doken gelijk het zwembad in. Zo leuk om ze weer zo blij te zien. Zelf ook nog even het water in gegaan. Er liepen ook aapjes rond (echt Afrika vonden wij). Toen het tijd was om naar huis te gaan waren de kinderen niet blij, ze vonden het veel te kort. Logisch ook want hoe vaak gaan ze nou van het terrein? Nooit eigenlijk, behalve naar de dokter. We hebben de kinderen beloofd snel nog een keer te gaan (voor ons zelf natuurlijk). Donderdag avond hadden wij ook een kampvuur georganiseerd voor de oudere kinderen. Heerlijk gezeten met zijn allen, gekletst en marshmallows gegeten. Met een tevreden gevoel ging ik naar bed, want niet alleen ik, maar ook alle kinderen hebben genoten van deze dag.
Op zaterdag was het heel mooi weer. Twee andere vrijwilligers gingen naar Ushaka met twee kinderen van MoP en vroegen of wij misschien ook mee wilde. Echt super lief en natuurlijk gingen wij mee. Zo ook door Durban gereden en jeetje wat is het een chaos daar en heel anders dan hier in de omgeving. In Ushaka hebben Marloes en ik naar een Afrikaanse dans gekeken en natuurlijk kwamen de mannen op ons af om even een dans aan ons te geven, echt iets voor ons. Daarna heerlijk gegeten in een restaurant met een cocktail, die zijn hier heerlijk! Door naar het strand waar al snel bleek dat je niet het water in kon. Marloes ging even zwemmen en kwam al snel terug, ze was gestoken door een kwal. En de zee lag er helemaal vol mee. Iedereen die de zee in ging, kwam er gillend of huilend weer uit. Het leek wel een slagveld.
Ook het stadion van het WK gezien. Daarna weer een cocktail gedronken. Eenmaal bij de wc ging iedereen heel dicht op ons staan, wat ik niet fijn vond. Er stond een vrouw achter mij met een handdoek in haar handen en ze deed alsof zij haar handdoek aan het drogen was onder dat droog ding. Nou mooi niet hé, ze probeerde me gewoon te rollen, de ….! Gelukkig had ze alleen me rits open gedaan en nog niet de mogelijkheid gehad om er iets uit te halen, fjoew. Snel weg daar om nog geen 5 minuten later weer de vrouw met de handdoek achter ons te hebben. Even gewacht tot zij uit ons beeld was. Je had daar ook een soort standbeelden, mannen in zilver of rood. Dus ik was met Marloes aan het kletsen en ik dacht; wat loopt die man dicht tegen me aan zeg. Ik dus tegen Marloes aan lopen en die mij vreemd aankijken. Tot ik in eens een hand op mijn schouder voelde, naar de persoon keek en dus midden in een zilver geschminkt gezicht keek. Even een gil gelaten off course! Later moesten Marloes en ik even wachten dus zijn wij op een bankje gaan zitten en in onze spannende boeken gaan lezen. Kwam die man weer naast ons zitten en wilde per se in onze boeken kijken, nou prima! Die kregen wij dus een kwartier lang niet terug en iedereen die langs liep lachte ons uit, fijn! Daarna weer terug naar Mop door Durban gereden. En dat vond ik toch wel schokkend. Midden op straat staan mensen te bedelen bij auto’s, mensen die in het tussenstuk tussen de wegen liggen te slapen en dan de verhalen, bizar. Daar vertel ik verder nog niet zoveel over want wij gaan nog een avond Durban by Night doen, waar ik dus veel meer zal zien en horen. Al met al een geweldige dag, echt iets van Afrika gezien en genoten van een heerlijke vakantiedag!

  • 21 December 2013 - 19:40

    Niels:

    Wauw!

    Wat een ontzettend toffe dag!
    Ben ontzettend benieuwd naar alle Afrikaanse dansmoves!

    Eindelijk kan ik zeggen, tot dinsdag topper!
    Kan niet meer wachten!!

    Dikke knuffel & kus

  • 21 December 2013 - 19:51

    Stefanie:

    Wat een top verhaal weer!
    Ik moet steeds zo om je verhalen lachen!
    Kan lekker met jullie mee genieten!!
    Lieverd, pas op!

    Dikke knuffel en ik mis je!

  • 21 December 2013 - 20:05

    Merel:

    Wat een verhalen meis, ben zo benieuwd naar alle foto's ook!!
    Soms zie ik echt precies je react voor me, hihi!
    Geniet en pas goed op jezelf en op elkaar,

    Liefs xx

  • 22 December 2013 - 02:00

    Jeff:

    Hey Nies !

    Wat een avonturen weer ! Hartstikke leuk, weetje wat helpt tegen een kwallenbeet trouwens ?
    Als je een echte vriendin van Loes bent voer je deze actie uit om haar de komende dagen een hoop
    Jeuk te besparen ;).

    Tot het volgende verslag !


  • 22 December 2013 - 08:24

    Claudia:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen Denise! Wat maak je veel mee daar!
    Zo te lezen ben je in elk geval volop aan het genieten! :-)
    Groetjes!

  • 22 December 2013 - 10:16

    Lieke:

    Hoi Denies!

    Wat fijn om te zien dat je zo lekker op je plekje zit daar.
    Wat maak je leuke dingen mee! Leuk om te horen dat die kinderen het zo fijn vinden dat jullie er nog wel even zijn. Geniet er van!

    Kus lieke

  • 22 December 2013 - 14:57

    Elaine:

    Wat leuk om dit allemaal te lezen! Oh wacht, dat heb ik vast al vaak gezegt, nou het blijft leuk, haha.
    Wat maak je toch veel mee meid, geweldig! Gelukkig verloopt alles nog goed, doe voorzichtig.
    xxxxxxxxxxxxxxxxx Mis je

  • 22 December 2013 - 17:38

    Mary:

    Hee lieverd,
    Wat een avonturen beleef je toch. Pas wel op voor je spulletjes hè, wat een rare mensen heb je ook op de wereld. Super dat die kindertjes aldoor zo gauw blij gemaakt worden door jullie, teken dat jullie het goed doen. Daar zijn wij natuurlijk heel trots op. Blijf genieten meis. Mis je. Dikke knuffel mama

  • 23 December 2013 - 14:28

    Mamma 2:

    Super meissie, wat een leuk verhaal heb je weer, nou nog 1 nachtje en dan is Niels bij je.
    Hele fijne dagen, wij denken aan je en als we aan de dis gaan nemen we een borrel op je.
    Heel veel plezier en geniet ervan.
    Maar pas wel op hè, overal zijn nare mensen.
    Groetjes van ons allemaal en dikke kus.XXX

  • 24 December 2013 - 19:32

    Kees De Jose:

    Hey Denise,weer een mooi verhaal zeg.
    Wij wensen je fijne kerstdagen,ook al zul je die anders beleven dan thuis.
    Maar ook die belevenis kan mooi zijn,en pakken ze je niet af.
    Topper,hou vol en veel plezier met je mannetje .........

  • 24 December 2013 - 20:16

    Monique Snijder:

    Lieve Denise
    Wat een mooie verhalen schrijf je!
    We genieten er van! En vandaag is Niels lekker bij je gekomen. We wensen je daarom hele fijne dagen en een supergave jaarwisseling toe!!
    Geniet lekker verder en wij lezen de verhalen van je.

    groetjes en dikke knuffel van ons.
    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Zuid Afrika

Vrijwillgerswerk

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Mijn allerlaatste weblog

04 Februari 2014

De laatste maand

22 Januari 2014

Nog 5 weken te gaan

07 Januari 2014

Kerst en oud en nieuw

21 December 2013

Al vijf weken in Afrika
Denise

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 9291

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 21 Februari 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: