Eerste werk week en weekend - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Verduin - WaarBenJij.nu Eerste werk week en weekend - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Verduin - WaarBenJij.nu

Eerste werk week en weekend

Blijf op de hoogte en volg Denise

26 November 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Het echte werken is begonnen!
Donderdag ochtend om 6.00 de wekker, best vroeg zou je denken. Maar hier is het al om 05.00 licht dus je hebt het idee dat het veel later is. Om 07.00 voor het eerst in mijn huisje. Het was even wennen want eigenlijk hoef ik daar niets te doen. Wanneer ik daar aan kom zijn de drie oudste al naar de kerk geweest dus hebben al gegeten en omgekleed etc. De kleine kinderen waren ook al klaar. De oude kinderen moesten het huis schoonmaken en de kleding wassen. Mijn taak was dus om van 07.00 tot 07.45 de jonge kinderen te vermaken. Best saai in het begin, omdat je geen idee hebt wat ze leuk vinden om te doen. Om 07.45 breng ik de kinderen naar school (hier op het terrein). Dan ga ik gelijk door naar Grade R, wat een chaos is het daar! Alle kinderen rennen door elkaar en ze zijn ook best agressief, schijnt normaal te zijn? Vinden wij dus niet dus wij spreken de kids er wel op aan. Op 3 december zal er een concert zijn, omdat daarna de vakantie begint. Dit hebben wij dus geoefend met de kinderen. Daarna werd de klas verdeeld in vier groepen en kreeg iedere groep een andere les. Na 20 minuten gingen zij weer switchen. Ik geef hier dus engels, best gek zou je denken. Mijn engels is namelijk helemaal niet zo goed, maar denk hier aan; het leren van het alfabet, tellen tot 20 en dieren en kleuren. Het is allemaal even wennen maar de tweede dag ging de tijd gelukkig al sneller als de eerste dag. En dan de home work class van 16.00 tot 17.00, daar komt dus niemand opdagen, heel zwaar werk dus! En dan weer van 17.00 tot 18.00 naar me huisje, even tv kijken met de kinderen tot het programma is afgelopen, dan de drie jongste in bad doen en aankleden. Daarna gaan de drie jongste eten en kan ik mijn aandacht geven aan de drie oudste. Zij geven mij Zulu les en stellen veel vragen over Niels. Zij willen ook graag foto’s met mij maken en wat Nederlandse woorden leren, best leuk dus!
Tijdens het werken in het huisje was ik de badkuip aan het schoonmaken toen de huismoeder de badkamer in kwam. Zij ging gewoon plassen waar ik bij was, ik moest eigenlijk heel hard lachen maar ben toch eerst maar even weggelopen en heb daarna heel hard gelachen (echt iets voor mij zoiets).
Overdag ook nog het een en ander meegemaakt. Marloes en ik zaten samen in het huisje toen we geluid hoorde. Ik heb een aantal keer gekeken maar ik zag niets. Toen het geluid aanhield ben ik toch gaan kijken en lag er een kind in de deuropening. Niet erg zou je zeggen maar kinderen mogen absoluut niet in het huisje komen. Ik heb het kind dus weggestuurd en Marloes kwam ook even kijken. Nu bleek dus dat wij onze Rolo (chocolade, heel ernstig dus!) en een huissleutel mistte. Wij gelijk Mandy ingeschakeld (huisgenoot) en die helemaal in paniek. Het was namelijk het jongetje die bekend stond om stelen. Hadden wij weer dachten we, als we die Rolo maar terug kregen want we moesten en zouden chocola eten die dag. Gelukkig bleek alles mee te vallen. De sleutel had Mandy gewoon in haar broekzak zitten (kwam ze een kwartier later achter) en toen wij de jongen aanspraken dat hij niet in ons huisje mocht komen heeft hij uit schrik de Rolo onder de stoel geschoven. Eind goed al goed, maar we moeten dus heel alert zijn hier.
Op vrijdag zijn we tussen het werken door even een berg op gereden met Willy (de chauffeur van Mother of Peace). Op deze berg was er een mooi uitzicht over het project Mother of Peace.




Ons eerste weekend in Afrika
Jeeh, eindelijk weekend! Lekker uitslapen want we waren nogal moe. Nou ja dat dachten we dus maar omdat het om 05.00 al licht is, werden we vroeg wakker en waren we om 07.30 al uit bed. Gelukkig wel mooi weer dus genoten van het zonnetje. Het gaat nogal hard hier. Iedereen was verbrand maar op de een of andere manier doet verbranden hier niet zeer? Daarna samen met Marloes een kalender gemaakt. Zo vergeten we geen belangrijke dingen en weten we welke dag het is en hoeveel nachtjes we nog moeten slapen etc. En ik moet zeggen, hij is echt heel leuk geworden! Ook nog even naar de playground geweest en met de kids gespeeld.
Zondag waren we er iets later uit 08.30. Daarna hielden Marloes en ik grote schoonmaak in het huis. Tja, we moeten hier toch drie maanden leven en er een beetje een eigen plekje van gemaakt. We waren dus heel trots na de opruimtik. Ook nog boeken gekaft voor de bieb, naar de playground geweest en gedanst op kabouter plop etc. in een andere taal. Oh en sporten doen we ook nog steeds. We volgen het programma: een lekker lijf in 7 minuten. Ach een lekker lijf zal wel mee vallen hoor maar we doen in ieder geval iets! Deze dag gingen we vroeg naar bed, althans dat was de bedoeling. Tot ik naar de wc ging, naar boven keek en enorme sprieten uit het gordijn zag komen. Gelijk gaan gillen natuurlijk waarna Marloes mij kwam redden. Nou ja redden, ze kwam eerst even mee gillen hoor. OH MY GOD, het was een mega grote kakkerlak en we dachten; wat nu? Nee we zijn allebei niet van de insecten en al helemaal niet van die reuze dingen, bah! Maar uiteindelijk heeft Marloes hem op de grond gekregen (je hoorde hem gewoon vallen) en heeft ze er een pan op gezet (oeps op zijn hoofd). Met pan en al hebben we die vreselijke kakkerlak naar buiten gegooid. Ondertussen was het alweer hartstikke laat en waren we zo bang dat we niet snel in slaap vielen. We hebben hier trouwens ook een huisdier. Gekko Gerrit, die leeft in onze kast, echt een schat! Geen idee wat hij normaal gesproken eet, maar hij zit er prima denken we!

  • 26 November 2013 - 15:09

    Jacqueline:

    Jesus Denies! Wat een verhalen alweer. Ik zit te genieten achter die computer, haha. Ik dacht dat je het over een hele grote spin zou hebben, maar gelukkig een kakkerlak (toch iets minder eng denk ik?) En die chocola! Ooee ik neem aan dat je er extra van genoten hebt? Geniet er nog maar lekker van! Hier is het Nederlands weer, dus je mist niks haha.. Groetjes aan Marloes en nog heel veel plezier! Liefs Jacq Xx

  • 26 November 2013 - 15:20

    Suze:

    Wat een leuk verhaal! Pff was het hier ook maar zo lekker vroeg licht. Zoals jacq al zegt: Het is hier heerlijk Nederlands weer dus je mist idd niks ;) Geniet lekker van het zonnetje daar maar wel goed insmeren!!
    Succes en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!!
    Hele dikke kus xx Suze

  • 26 November 2013 - 15:25

    Lomyrne:

    Lieve Denies, wat weer een leuk verhaal heb je geschreven! Ik val zowat om van het lachen en wordt er erg vrolijk van, haha! Ik ben super blij dat het je bevalt en dat je het leuk vind! Hahaha ik dacht ook dat je het over een enorme spin had, maar een grote kakkerlak is nou ook niet bepaald fijn. Gelukkig ben je met Marloes samen en zijn jullie samen stoer genoeg. Verder hoop ik dat niemand jullie overheerlijke chocolade meer jat! Geniet er nog heel veel van en maak er een leuke en mooie tijd van! Ik wacht met smart op je volgende verhaal! Groetjes aan Marloes. Liefs en dikke zoen Lomyrne xxx

  • 26 November 2013 - 15:47

    Sandra :

    Wat geweldig om te lezen! Begrijp dat het allemaal nog wat zoekende is, maar komt vast goed!
    Geniet lekker en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes Sandra

  • 26 November 2013 - 15:58

    Elaine:

    Jeeeeej, weer een verhaal!

    Je lijkt zo dichtbij als ik je spreek op Facebook en lees dan lees ik je verhalen, over de zon en verbranden. Ja dan ben je wel heeeel ver weg. Hier is het Hollands weer, de NS begint met kuren. Vooral die dingen die je niet hoeft te missen! Gelukkig is er veel contact. Het doet met goed om te lezen dat het goed gaat, ondanks de kleine indcidenten. Maar jullie kennende kunnen jullie daar vaak erg om lachen. Ik zie jullie al stuntelen met een pan en een kakkerlak, haha. Geniet van je tijd! Kom maar op met het volgende verhaal.

    Dikke zoen,
    Elaine

  • 26 November 2013 - 16:16

    Merel :

    He meis wat een verhaal weer!
    Ik zie je hoofd al helemaal voor me toen die vrouw ineens ging plassen!! Haha
    Gelukkig is je werkdag niet elk uur druk want het zijn lange dagen!

    Geniet van de zon en natuurlijke van de leuke en spannende avonturen!!

    Liefs xx

  • 26 November 2013 - 17:02

    Mary:

    Hee lieverd, wat een super verslag weer! Had die mevrouw op de wc niet iets van, zal ik even wachten? Bijzonder hoor. En de volgende keer als je zo'n kakkerlak ziet moet je eerst even een foto maken hoor, kunnen wij ook even grillen (doe je nl. ook bij moeders met vogelpoep). Wat voor kleur had die kakkerlak? En wat een leuke reacties krijg je van iedereen. Ik hoop dat je blijft genieten van deze geweldige ervaring. Wij zijn hier aan het aftellen, nog 88 nachtjes. Mis je wel hoor. Hele dikke kus van mama. En natuurlijk ook een voor Marloes.

  • 26 November 2013 - 17:21

    Liset:

    Haha wat een verhalen! Die jongen is wel dapper zeg, chocola stelen is spelen met je leven! Leuk om te lezen hoe het is daar! Veel plezier xxx

  • 26 November 2013 - 18:11

    Stefanie:

    Lieverd! Ik ben zo jaloers op jullie ervaringen!
    Klinkt allemaal super leuk (en eng)!
    Geniet van elk moment en ben al super benieuwd naar de fotos die nog volgen!
    Hoop nog veel van deze verhalen te lezen, geeft mij toxh nog het gevoel dat we samen zijn!
    Dikke knuffel en doe voorzichtig!! Ook dikke knuffel aan marloes!
    Loveyou en ik mis je xxx
    ENJOY!!!

  • 26 November 2013 - 18:35

    Didi:

    Hee lieve vriendin.
    Wat fijn om wat van je te horen. Je kan iniedergeval hilarisch schrijven (carriereswitch?)
    Ik zou ook bang zijn voor gekko! Maar oke doe de groeten aan gerrit en aan marloes!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    En pak di2 boeffies aan!

    Much love en dikke knuffels!

  • 26 November 2013 - 20:48

    Niels Vermij:

    O jee..

    Zo'n MEGA kakkerlak!
    Ik weet nog wel iets over een sprinkhaan, dan ben ik benieuwd hoe hard je nu gegilt hebt!!
    Superlieve foto met die kiddo's!

    Ben benieuwd naar meer!!

    Zie je over 26 nachtjes topper, kan niet wachten!!

    Dikke kus

  • 27 November 2013 - 12:10

    Loes (collega Van Je Moeder):

    Leuk verhaal hoor. Geniet er van. De weken zullen voorbij vliegen. Groetjes Loes

  • 27 November 2013 - 13:29

    Tineke:

    wat een verhaal weer zeg,gatver megakakkerlak, gekko, je moet haast wel gek zijn om daar te zitten.
    Maar wel leuk hoor je verslag, had van mamma 1 gehoord waar ik op moest zoeken.Dus gelijk kijken he.
    Ik geniet er wel van, je kan ontzettend leuk schrijven meissie.
    Dikke kus en geniet ervan he mamma 2.

  • 28 November 2013 - 14:59

    Jeff:

    Hoi Nies!

    Ook jou volg ik op de voet!
    Mooie verhalen en foto's tot nu toe, smaakt naar meer !
    Veel plezier deze week, en natuurlijk na het horen van de plannen voor aankomend weekend, veel succes ! ;)

    X Jeff

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Zuid Afrika

Vrijwillgerswerk

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Mijn allerlaatste weblog

04 Februari 2014

De laatste maand

22 Januari 2014

Nog 5 weken te gaan

07 Januari 2014

Kerst en oud en nieuw

21 December 2013

Al vijf weken in Afrika
Denise

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 9301

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 21 Februari 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: